Overheid

Diensten

De belangrijkste dienst van Bewuzter is het bijstaan van u en u organisatie bij asbest zorgen. Of het nu gaat om het dak van u boerderij, of het beheer van het dossier in het landelijk asbest volgsysteem. Het bewust omgaan met asbest met zo min mogelijk last en risico voor u in het dagelijks opereren is ons vakgebied.

Het praktisch werkbaar maken van asbest staat op vier pijlers:

1: Beleid
2: Professioneel asbestonderzoek en -sanering
3: Registratie
4: Risicobeheersing.

Al deze pijlers spelen een fundamentele rol om asbest te beheersen in het kader gezondheid- en financiële risico’s. Deze risico’s zijn ook precies de reden dat asbest niet langer welkom is in onze samenleving.

Verder bieden we ook:

MKB en Particulieren

Beleid

In het kader van asbest stellen wij zowel beleid op als dat we dit beleid behouden en helpen implementeren in de gevestigde organisatie. Op een dusdanige wijze dat het een minimale invloed heeft op de dagelijkse gang van zaken binnen u onderneming. Hierbij vertalen we dit beleid ook direct door naar een praktische werkinstructie; gebruiksvriendelijk en helder voor iedere werknemer. Ook zorgen we voor een stuk bewustwording binnen de organisatie, het asbest is er, wat gebeurt hier precies mee en wat voor invloed heeft het.

Concreet:

  • Opstellen van beleid
  • Implementeren van beleid
  • Beleid vertalen naar gebruiksgerichte werkinstructie
  • Bewustwording: voorlichting en training

Professioneel onderzoek en saneren

Professioneel onderzoek is van essentieel belang in het asbest proces, dit toont wat voor asbest het is, waar het zit, hoeveel er zit en wat de vervolgstappen zijn. Om er zeker van te zijn dat er bewust omgegaan wordt met u onderneming en project bieden we een kwaliteitswaarborgring. We staan u bij in het selecteren van de professionals die voor u project het onderzoek of sanering tot een zo goed mogelijk einde brengen.

Concreet:

  • Aannemers selectie
  • Aanbestedingsbegeleiding
  • Het opstellen van raamcontracten
  • Kwaliteitscontrole
Aannemers

Registratie

Bij uitvoer van onderzoek, saneringen en allerhande andere toepassingen met betrekking tot asbest dient geregistreerd te worden wat er met het asbest gebeurd. Dit is wettelijk vastgelegd en moet sinds maart 2016 in bepaalde gevallen vermeld worden in het landelijks asbest volgsysteem, ofwel LAVS. Intern kan dit natuurlijk op de wijze die u gewend bent, wat wij hierin bieden is het doorvoeren van de registraties naar LAVS, de aanvoer kan vanuit verschillende mogelijkheden, van Excel bestand tot onlinedatabase.

Concreet:

  • Registratie door middel van automatisering
  • LAVS gerelateerde werkzaamheden (subsidie aanvragen, dossierbeheer etc.)
  • Aanvoer in verscheiden mogelijkheden

Risicobeheersing

Aan asbest hangt een risico, zowel voor de gezondheid als voor de portemonnee. Wij helpen u dit risico te beheersen door middel van procesbegeleiding. Het gezondheidsrisico zit hierbij in het asbestbeheersplan en calamiteitenplan. Het asbestbeheersplan stellen we voor u op, op een manier dat eenieder die werkt, of bezoekt op u locatie weet hoe om te gaan met het aanwezige asbest. Hierin staan kwaliteit, duidelijkheid en gebruiksgemak centraal. Het calamiteiten plan omvat een soortgelijke toepassing, echter licht hierbij de nadruk op bijvoorbeeld lekkage in nabijheid van asbest en wat te doen. Wederom, kwaliteit, duidelijkheid en gebruiksgemak. Het financiële risico helpen we beheersen door bewust te kijken naar budgettering en subsidies, een duidelijk overzicht bieden over kosten, baten en verplichtingen.

Concreet:

  • Budgettering
  • Asbestbeheersplan
  • Calamiteitenplan